Marieke Simonis, LearnOn. Trainer en coach in het onderwijs.
3 juni 2015

Willem is leergierig, geïntrigeerd door dingen die hij observeert en wil deze graag leren kennen en begrijpen. Deze eigenschap, gecombineerd met zijn intelligentie, maakt hem veelzijdig en op vele gebieden kundig en inzetbaar. Willem haalt plezier uit het ontdekken van nieuwe dingen en onderneemt acties om zichzelf in deze zin uit te blijven dagen.

Willem is goed in staat om te luisteren, te observeren en de kern van het verhaal te vinden. Deze analyse kan hij op een prettige manier teruggeven, wat op zijn minst stof tot nadenken geeft, en vaak ook mensen in beweging zet.
Deze analytische kijk heeft Willem ook op zijn eigen werk en werkproces, wat hem tot een professional maakt.

Als trainer biedt Willem de deelnemers ruimte om hun eigen leerproces vorm te geven, zij kunnen veelal zelf aan de slag. Willem begeleidt de deelnemers van een training hierin langs verschillende onderwerpen naar een gewenste opbrengst.

Door zijn ervaring binnen het onderwijs als docent en afdelingsleider kent hij de verschillende facetten van de onderwijspraktijk. Deze ervaring zorgt voor een realistische kijk op de (on)mogelijkheden, kansen en valkuilen die een rol spelen bij een veranderproces op een school. Vanuit deze basis is Willem in staat om het MT van scholen en besturen te begeleiden bij de taak die zij hebben in het aansturen van het onderwijsproces.

Willem is een plezierige collega om mee samen te werken. Hij overziet niet alleen de omvang van de opdracht maar ook het grotere geheel van de context waarbinnen de opdracht moet worden uitgevoerd. Willem legt makkelijk verbanden tussen de grote lijnen en is sterk in conceptueel denken. Dit weet hij vervolgens te vertalen naar de (trainings)praktijk.
Als sparringpartner is Willem in staat om een situatie vanuit een andere invalshoek te benaderen, wat nieuw licht op de zaak werpt.

 

Ella Kwakkestein. Coach, trainer en adviseur voor het onderwijs.
6 september 2013

Ik ervaar het samenwerken met Willem als een voorrecht. Willem beschikt over een groot analytisch vermogen en is een bevlogen onderwijsman. Zijn manier van trainen en coachen is speels en uitdagend. Willem is in staat scherp door te vragen met inzet van zijn humor. Hierdoor kan ik ver meegaan in zijn vraagstelling en daagt hij mij regelmatig uit verder te denken dan ik zonder zijn vraagstelling zou doen. Ik zie in de praktijk dat dat niet alleen mij, als collega, maar zeker ook zijn cliënten een stap verder helpt.